Το νεκροταφείο κοινόχρηστων ποδηλάτων της Κίνας: μνημείο της αλαζονείας της βιομηχανίας ενοικίασης ποδηλάτων

Το μέλλον των κοινόχρηστων ποδηλάτων χωρίς αυτόματους σταθμούς ενοικίασης είναι αβέβαιο, εν μέσω αμφιβολιών ότι υπάρχουν πάρα πολλά ποδήλατα και ανεπαρκής ζήτηση.

νεκροταφείο κοινόχρηστων ποδηλάτων
Χιλιάδες κοινόχρηστα ποδήλατα «αναπαύονται» στην νοτιοανατολική πόλη Xiamen στην Κίνα.
Φωτογραφία: Chen Zixiang for the Guardian

Με την πρώτη ματιά οι φωτογραφίες θυμίζουν πίνακα ζωγραφικής. Με μια καλύτερη ματιά μοιάζουν με γιγάντιο γλυπτό ή κάποιο άλλο καλλιτεχνικό έργο. Αλλά στην πραγματικότητα είναι ένας μπλεγμένος σωρός από ποδήλατα, που καλύπτει περίπου το μέγεθος ενός γηπέδου ποδοσφαίρου, τόσο ψηλός που χρειάζονται γερανοί για να φτάσουν στην κορυφή. Απόβλητα από την εκρηκτική αύξηση και κατακρήμνιση της βιομηχανίας κοινόχρηστων ποδηλάτων στην Κίνα.

Μόνο δύο μέρες μετά την πτώχευση της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας κοινόχρηστων ποδηλάτων στην Κίνα, ο φωτογράφος στην νοτιοανατολική πόλη Χianmen απαθανάτισε ένα νεκροταφείο ποδηλάτων, όπου χιλιάδες έχουν αποτεθεί σε «ανάπαυση». Ο σωρός ευκρινώς περιλαμβάνει ποδήλατα όλων των τριών κορυφαίων εταιρειών, Mobike, Ofo και της πρόσφατα πτωχευμένης Bluegogo.

Οι νεοφυείς επιχειρήσεις ενοικίασης ποδηλάτων της Κίνας, που αρχικά επικροτήθηκαν σαν το UBER των ποδηλάτων, επέτρεπαν στους χρήστες να ξεκλειδώνουν τα εφοδιασμένα με GPS ποδήλατα με το Smartphone τους και να τα αφήνουν οπουδήποτε, χωρίς να χρειάζεται να τα παρκάρουν σε ένα σταθμό.

Η πτώχευση της Bluegogo την περασμένη εβδομάδα, πυροδότησε ερωτηματικά για το μέλλον των κοινόχρηστων ποδηλάτων χωρίς σταθμό στην Κίνα, εν μέσω αμφιβολιών ότι υπάρχουν πάρα πολλά ποδήλατα και ανεπαρκής ζήτηση. Ο CEO της Bluegogo, σε ανοιχτή απολογητική επιστολή για τις αστοχίες του, ανέφερε ότι «είχε καταληφθεί από αλαζονεία».

νεκροταφείο κοινόχρηστων ποδηλάτων - drone
Νεκροταφείο ποδηλάτων στην Xianmen, νοτιοανατολική Κίνα από εναέρια λήψη.
Φωτογραφία: Chen Zixiang for the Guardian

Οι πελάτες-ενοικιαστές χρεώνονται μερικά λεπτά του ευρώ για μια διαδρομή 30 λεπτών, αλλά οι ανταγωνιζόμενες εταιρίες πλημύρισαν τις πόλεις με ποδήλατα, ώστε να εξασφαλίσουν ότι θα υπάρχουν πάντα διαθέσιμα. Οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες, συγκέντρωσαν η καθεμία πάνω από 1 δις δολάρια (850 εκατομμύρια ευρώ) σε χρηματοδότηση.

Η Σανγκάη, έχει αυτή την στιγμή 1,5 εκατομμύριο ποδήλατα στους δρόμους της. Παρά το γεγονός ότι ο πληθυσμός της είναι τρεις φορές μεγαλύτερος του Λονδίνου, το νούμερο αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο από τα 11.000 ποδήλατα αυτόματης ενοικίασης (Santandter Cycles) που είναι διασκορπισμένα στην πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου. (Σημ. Μεταφρ. Η σύγκριση είναι μάλλον ατυχής λόγω ύπαρξης και άλλων Bike Sharing δυνατοτήτων στο Λονδίνο, διαφορετικών καιρικών συνθηκών, καθώς και διαφορετικής κουλτούρας και καταναλωτικής δύναμης των κατοίκων. Πάντως η διαφορά είναι συντριπτική)

Νεκροταφείο κοινόχρηστων ποδηλάτων - Μηχανικός
Ένας μηχανικός της εταιρείας κοινόχρηστων ποδηλάτων Ofo, στέκεται ανάμεσα χαλασμένα ποδήλατα που χρειάζονται επισκευή στο Πεκίνο.
Φωτογραφία: Kevin Frayer/Getty Images

Ο μεγάλος αριθμός ποδηλάτων στους δρόμους της Κίνας, οδήγησε σε σκηνές μποτιλιαρισμένων πεζοδρομίων-παράδρομων, ακατάλληλων πλέον για τους πεζούς, και σε σωρούς κακοποιημένων ποδηλάτων παρκαρισμένων παράνομα.

Αλλά η σκηνή στην Xianmen, φαίνεται ότι είναι μία από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις πεταγμένων ποδηλάτων, με φορτηγά να ξεφορτώνουν άχρηστα ποδήλατα από όλη την πόλη.

Πηγή: The Guardian link
Άρθρο του: Benjamin Haas
Ο Benjamin Haas είναι ο ανταποκριτής του The Guardian στην Κίνα.
Τελευταία ενημέρωση: 27 Νοεμβρίου 2017 10.32 GMT