Bici Bus Βαρκελώνης, στο σχολείο με ποδήλατα [Συνέντευξη με 2 διοργανωτές]

Bici-bus στη Βαρκελώνη: 
Μπορεί να αντικατασταθεί η μετακίνηση προς το σχολείο και να γίνει με το ποδήλατο;

Μερικοί Καταλανοί βάλθηκαν να το διεκδικήσουν μέσω του bici-bus! 

Συνέντευξη των Guim Maragall και Genís Domínguez για το bici bus στον Ορέστη Πασχαλινά, μέλος ΔΣ της ΠοδηλΑΤΤΙΚΗς Κοινότητας 


Το πρώτο ποδήλατοσχολικό της Βαρκελώνης, bici-bus, ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2021 στο προάστιο Sarrià. 

Η λογική του εγχειρήματος είναι απλή: αντί να πάνε τα παιδιά στο σχολείο με αυτοκίνητα ή με το σχολικό λεωφορείο, αυτές οι διαδρομές αντικαθίστανται από ποδήλατα. Χαράσσεται μια «γραμμή» με στάσεις κατά μήκος της διαδρομής για να μπουν άλλα παιδιά και περνά από διάφορα σχολεία και το καθένα «κατεβαίνει» στο δικό του σχολείο.

Σήμερα στην περιοχή της Βαρκελώνης υπάρχουν 15 γραμμές/διαδρομές και εξακολουθούν να επεκτείνονται, (μία από τις οποίες περνά και από τη διάσημη Sagrada Familia) και «μεταφέρουν» 700 παιδιά στα σχολεία τους με τα περισσότερα δρομολόγια να πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή. 

Μιλήσαμε με τον Genís που συμμετέχει ενεργά στο bici bus Eixample/San Antoni (προάστιο της Βαρκελώνης) και τον Guim από το μεγαλύτερο bici bus στο προάστιο Sarria και τους θέσαμε μερικές ερωτήσεις σε μια φιλική συνομιλία.

Γονιός δύο παιδιών, ο Genís ξεκίνησε να δραστηριοποιείται με το bici bus μετά τη συμμετοχή του σε μια άλλη ομάδα σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση και τον αριθμό των αυτοκινήτων στους δρόμους της γειτονιάς. 

Ο ίδιος ποδηλατεί για περίπου 20 με 25 χρόνια αν και ποτέ δεν ήταν μέλος ποδηλατικού συλλόγου. 

Ο Guim από την πλευρά του δραστηριοποιήθηκε στον σύλλογο γονέων και ξεκίνησε το ποδήλατο όταν μετακόμισε σε ένα προάστιο της Βαρκελώνης. Καθώς το 60% των παιδιών στο σχολείο του ερχόταν με αυτοκίνητο, έβαλε σκοπό να κάνει αυτές τις διελεύσεις πιο βιώσιμες και πιο οικονομικές. Πρώτα ξεκίνησε με το bici bus και μετά ασχολήθηκε με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Ο Guim διοργανώνει μαζί με άλλους γονείς τη μεγαλύτερη «γραμμή» των 5 χιλιομέτρων με ανηφόρα και υψομετρική διαφορά αρκετών μέτρων εξυπηρετώντας αρκετά σχολεία - στάσεις.

Πόσο καιρό σας πήρε από την ιδέα μέχρι την υλοποίηση του bici bus και ποιος το ξεκίνησε για πρώτη φορά;


Genís: Ας ξεκινήσουμε λέγοντας πως υπάρχουν διαφορετικά μοντέλα λειτουργίας bici bus.

Μια μορφή είναι αυτό που τρέχει η Canvis en Cadena ως ΜΚΟ. Προσφέρουν μια υπηρεσία μέσω ενός app και παράλληλα παρέχοντας εκπαίδευση, που ταιριάζει για ορισμένες περιοχές, αλλά όχι παντού-όπως στο κεντρικό τομέα της Βαρκελώνης- καθώς πηγαίνουν από πιο ήσυχους δρόμους ή ποδηλατόδρομους.

Guim: (Η Canvis en Cadena) Εξυπηρετεί και τις οικογένειες. Αφήνουν οι γονείς τα παιδιά τους σε μια ‘στάση’ και κάποιος είναι υπεύθυνος για την ασφαλή άφιξη τους στο σχολείο.


Genís: Εμείς αυτά που κάνουμε είναι περισσότερο σαν διαδήλωση, σαν ένα critical mass (ποδηλατική διαδήλωση). Μπορεί να υπάρχει πιο ήσυχη διαδρομή αλλά εμείς παίρνουμε τον πιο κεντρικό δρόμο που συνήθως κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα. Επιλέγουμε τη μορφή του critical mass διότι η δυσμενής κατάσταση με τα αυτοκίνητα στη δική μας περιοχή δεν μας δίνει τη δυνατότητα να το κάνουμε όπως οι Canvis en Cadena.

Ως προς το χρόνο, ξεκινήσαμε προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, γύρω στον Ιούνιο, 5 με 6 οικογένειες είπαμε πως θέλουμε να το κάνουμε και αρχίσαμε την οργάνωση.

Ξέραμε πως θα έχει επιτυχία επειδή υπήρχε ήδη κόσμος που έκανε ποδήλατο στην προτεινόμενη διαδρομή. Μετά μιλήσαμε με τη σχολική διευθυνση, το δημαρχείο και ζητήσαμε τη συνδρομή της δημοτικής αστυνομίας, οπότε αυτό πήρε κάποιο χρόνο.  Αυτό που κάναμε ήταν επίσης να μιλήσουμε με τα δύο κόμματα της δημοτικής αρχής, στο τοπικό συμβούλιο και με ένα κόμμα της αντιπολίτευσης. Το κύριο πράγμα που θέλαμε ήταν η στήριξη της αστυνομίας.Aν δεν είχαμε τη βοήθεια τους δεν θα μπορούσαμε να το κάνουμε εντός της Βαρκελώνης. Επειδή θέλαμε να το κάνουμε από το δρόμο όχι από τους ποδηλατόδρομους. 

Οι συζητήσεις έγιναν Ιούνιο-Ιούλιο και τους είπαμε πως θα ξεκινήσουμε το Σεπτέμβριο. Βέβαια όλα έχουν σχέση με τη διαδρομή, αν έχεις εμπειρία και αν είναι μαζικό ή όχι, αλλά μπορεί να κάνεις και μια γραμμή σε 2-3 εβδομάδες με μια κουβέντα με τις οικογένειες.


Guim: Ξεκινήσαμε από το δημοτικό διαμέρισμα και σταδιακά απευθυνθήκαμε και πιο πάνω.
(σημ. συνεντευκτή : υπάρχουν μόλις 10 διαμερίσματα στο δήμο της Βαρκελώνης που μοιάζουν περισσότερο ως προς την έκταση και τον πληθυσμό με τις περιφερειακές ενότητες και όχι δήμους Αττικης) 

Genís: Πήγαμε λοιπόν στα διαμερίσματα, ήταν υπέρ, θέλαμε να το κάνουμε κάθε Παρασκευή και μας είπαν να το κάνουμε 2 Παρασκευές το μήνα αντί για κάθε εβδομάδα. Και συμφώνησαν στο να παρέχουν συνοδεία με τη δημοτική αστυνομία.

Guim: Τότε ξεκινήσαμε λίγοι. Τώρα έχουμε εξαπλωθεί και φοβούνται να δώσουν και άλλη υποστήριξη.

Genís: Τους πιέσαμε να μας υποστηρίξουν γιατί ειδάλλως θα το κάναμε με τη μορφή διαδήλωσης. 

Αυτό όμως που κάνουμε εμείς, είναι μόνο ένα μοντέλο χωρίς να είναι απαραίτητα ένα  “καλό” πρότυπο καθώς είναι πολύ πιο δύσκολο αν και εντυπωσιακό όμως σαν τελικό αποτέλεσμα. Εμείς λέμε πως ένα bici bus μπορεί να γίνει και με 3-4 οικογένειες αν πάνε από ήσυχα μέρη ή τους ποδηλατόδρομους. Εμείς βέβαια κάνουμε κάτι άλλο.

Guim: Υπάρχει και μια πολιτική θέση πάνω σε αυτό. Ξέρουμε πως είμαστε “μπελάς” γιατί προσπαθούμε να αλλάξουμε το status quo της κινητικότητας και καλούμε τον κόσμο να αλλάξει τις συνήθειες του και να πάει π.χ. με μια ταχύτητα ενός τετράχρονου σε ποδήλατο, αλλά εν τέλει είναι και μια ερώτηση προς τις οικογένειες, αν θέλουν να αλλάξουν και να κάνουν κάτι για την ποιότητα του αέρα, του θορύβου και ούτω καθεξής.


Τι άλλου είδους βοήθεια εκτός από τη συνδρομή της δημοτικής/τοπικής αστυνομίας δίνουν τα δημοτικά διαμερίσματα/Δήμοι ; 


Οι δήμοι παρέχουν την υποστήριξη στην Canvis en Cadena ώστε να εκπαιδεύσει οικογένειες για το πως να οργανώσουν τα δικά τους bici bus. Επίσης η Canvis en Cadena παρέχει μια εφαρμογή/application στο σύλλογο γονέων για την οργάνωση των μελών και των διαδρομών. Υπάρχει αυτό, αλλά όχι στην κεντρική Βαρκελώνη (σημ.συνεντευκτή: επειδή εκεί γίνεται το μοντέλο - critical mass/διαδήλωσης)


Έχουν όλες οι γραμμές αστυνομική συνοδεία;


Genís: Στη Βαρκελώνη λέμε ότι έχουμε περίπου 15 γραμμές σε διαφορετικά μέρη και από αυτές οι μεγάλες 10 έχουν αστυνομική συνοδεία. Οι άλλες είναι μόνες τους ανάλογα με το μοντέλο λειτουργίας και τη δημοτική περιφέρεια και πού βρίσκεται. Μερικές γραμμές π.χ. είναι 4 -5 οικογένειες και πάνε από τον ποδηλατόδρομο και είναι άτυπο και αυθόρμητο.


Guim: Πολλές φορές λένε πως δεν έχουν τους πόρους για να παρέχουν αστυνομία αλλά εμείς δεν είμαστε καθόλου χαρούμενοι με αυτό και διεκδικούμε να έχουν…


Αυτοί που συνοδεύουν τα παιδιά είναι εθελοντές γονείς ή ίσως ούτε καν γονείς;

Guim: Υπάρχουν δύο τύποι. Αν είναι ήσυχες διαδρομές με παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί να συνοδεύουν δάσκαλοι ή κάποιοι γονείς... αλλά στις μαζικές όπου υπάρχουν ακόμη μικρότερα παιδιά, οι γονείς πρέπει να πάνε μαζί τους.


Genís: Επειδή αυτό συμβαίνει συνήθως την Παρασκευή το πρωί, είναι δύσκολο να κινητοποιηθούν οι άνθρωποι αν δεν είναι γονείς. Και γενικά ζητάμε από κάθε παιδί να συνοδεύεται από τον γονιό, αν και απευθυνθήκαμε και σε άλλους φορείς και συλλόγους ποδηλάτων και κάποιοι ήρθαν... και συνέχισαν να έρχονται μετά από μήνες-παρά τις προσδοκίες μου ότι δεν θα συνεχίσουν να το κάνουν- μετά από 1,5 χρόνο. Αυτό είναι πολύ ωραίο, η υποστήριξη από άλλες οργανώσεις και συλλόγους.


Πόση ώρα κλείνετε το δρόμο ; Είναι για 30 με 50 λεπτά; Πόσο μακριά πάτε; Και τι γίνεται με τα ποδήλατα όταν φτάσετε στον προορισμό σας; Που τα κλειδώνετε; 
Επειδή ένας διευθυντής σχολείου θα μπορούσε κάλλιστα να πει «μην αφήνετε ποδήλατα μέσα στο σχολείο» κ.λπ.


Genís: Ανάλογα με τη διαδρομή/γραμμή θα έλεγα ότι κατά μέσο όρο μια γραμμή είναι 2 χιλιόμετρα και διαρκεί 20 λεπτά, οπότε αν το σχολείο ξεκινά στις 09:00 μπορεί να ξεκινήσουμε στις 08:30 ή στις 08:40… αλλά η γραμμή που είναι ο Guim στη Sarria, ως περήφανος διοργανωτής της μεγαλύτερης γραμμής στον κόσμο, είναι 5 χιλιόμετρα και ξεκινούν… 


 Guim: Ξεκινάμε στις 08:10 και είναι 50 λεπτά διαδρομή για να φτάσουμε στο τελευταίο σχολείο.

Genís: Ως προς το ‘παρκινγκ’, ζητήσαμε από το δήμο χώρο. Τις περισσότερες φορές δεν μπορούν να παρέχουν κάτι. Εμείς είμαστε πιο τυχεροί γιατί δίπλα υπάρχει ένα κτίριο που μας παραχώρησε ο δήμος. Άλλες φορές είναι σε κάποιες αίθουσες στο σχολείο. Είναι και θέμα “φαντασίας”... κάποιοι π.χ. ρώτησαν ιδιοκτήτες μαγαζιών να αφήσουν χώρο να μπουν ποδήλατα. 
Είναι ένα άλλο αίτημα προς το δήμο, να υπάρχουν χώροι στο σχολείο για να παρκάρεις/κλειδώνεις το ποδήλατο για όσα παιδιά έρχονται με αυτό.


 Guim: Στη δική μας περίπτωση, ζητούσαμε για χρόνια ένα τέτοιο χώρο και ήταν χάρη στο bici bus που τελικά μας παραχωρήθηκε !


Πού μπορώ να βρω τις διαδρομές που χρησιμοποιείτε στη Βαρκελώνη και τα προάστια της;

Ο Guim βγάζει έναν χάρτη Google Maps με τις διαδρομές και τις στάσεις/σχολεία και κάνει screensharing…


-Ένα εντυπωσιακό που βλέπω στο χάρτη είναι πως υπάρχει μια γραμμή που περνάει δίπλα από τη Sagrada Familia,ισχύει όντως; 

Ναι ναι, υπάρχουν σχολεία εκεί και έχουμε μια γραμμή ανεξαρτήτως αν δεν το βλέπουν οι τουρίστες στις 08.30 το πρωι που μάλλον δύσκολο να κυκλοφορούν τέτοια ώρα ούτως ή άλλως.


-Δηλαδή παίρνετε τους πλέον κεντρικούς δρόμους της Βαρκελώνης και τους δίνετε στα παιδιά για να πάνε στο σχολείο/δημοτικό!

Genís: Επειδή η Βαρκελώνη είναι πολύ πυκνοκατοικημένη αυτό που χρειάζεται να κάνουμε είναι να μιλήσουμε με διαφορετικά σχολεία και να οργανώσουμε μια γραμμή, ειδάλλως είναι δύσκολο να βρούμε τον αριθμό των ατόμων. Πρέπει να έχεις μια γραμμή που να περνάει από διαφορετικά σχολεία, αν και πάλι είναι δύσκολο να είσαι π.χ σε δύο μέρη την ίδια ώρα. Το θέμα του συγχρονισμού είναι πρόβλημα.


-Τα σχολεία είναι ιδιωτικά ή δημόσια;

Guim: Σε εμάς, στη Sarria, ξεκίνησε από ένα ιδιωτικό σχολείο αλλά τώρα πλέον η πλειοψηφία είναι δημόσια.

Genís: Τα περισσότερα σχολεία που θέλουν να συμμετάσχουν είναι δημόσια αλλά συχνά είναι της γειτονιάς οπότε πας με τα πόδια. Θα περίμενες τα ιδιωτικά να το ζητάνε περισσότερο καθώς έρχονται σε αυτά από πιο απομακρυσμένα μέρη, αλλά δεν το παρατηρούμε. Παρόλα αυτά θέλουμε να πηγαίνουμε και σε αυτά τα ιδιωτικά που δείχνουν λιγότερο ενδιαφέρον. Συνήθως μιλάμε στους συλλόγους γονέων και εκεί διοχετεύεται η πληροφορία ώστε να μάθει κανείς για τις γραμμές.


Τι γίνεται με τη δουλεια των γονιών, γιατί κάποιος μπορεί να πει “δεν έχω χρόνο για κάτι τέτοιο, ενώ με το ΙΧ πάω και αφήνω το παιδί σε 5 λεπτα και παω γραφείο/δουλειά μετά με το αυτοκίνητο” 

Genís: Ανάλογα. Σε περιοχές όπως το San Antoni γονείς πήγαιναν δουλεια με το ποδήλατο έτσι κι αλλιώς πριν το Bici Bus.

Guim:  Υπάρχουν μέρη στη Βαρκελώνη όπου ο κόσμος πάει με τα πόδια στη δουλειά π.χ. Gracia και υπάρχει άλλη πρωτοβουλία εκεί που λέγεται, path-bus.


Ποιος είναι εναντίον της πρωτοβουλίας, οι οδηγοί ή αστυνομία, άλλοι; Σας αποδοκιμάζουν οι οδηγοί, κορνάρουν και άλλα διάφορα;

Genís- Guim: (γέλια) όχι όχι…

Guim: Δεν ξέρω τι ισχύει στην Ελλάδα αλλά έχουμε οικογένειες από την Ιταλία και μας έχουν αναφέρει πως είναι δύσκολο να οργανώσουν κάτι τέτοιο γιατί στην Ιταλία δεν υπάρχουν οι σύλλογοι γονέων ούτε καν στα δημόσια σχολεία.

Genís: Η Βαρκελώνη είναι μια αυτοκινητοκρατούμενη πόλη*  και υπάρχουν πολλοί που θέλουν το δρόμο μόνο για το αυτοκίνητο. Φυσικά, όταν βάζεις τα παιδιά στο επίκεντρο της συζήτησης, δύσκολα μπορεί κανείς να αντιταχθεί. Εχουμε αντιρρήσεις από την αστυνομία γιατί λένε ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να το υποστηρίξουν και κάποιοι πολιτικοί λένε ότι αυτό δεν είναι δυνατόν να επεκταθεί. Αλλά συνεχίζουμε…
*(σημείωση συνεντευκτή: Στη Βαρκελώνη μαζί με τις 4 επαρχίες που την περιβάλλουν (4,76 εκ. κάτοικοι) υπάρχουν 420 αυτοκίνητα για 1000 κατοίκους (υπολογισμός με βάση τους αριθμούς εδώ) ενώ στην Αθήνα/Αττική για τα νούμερα του 2020 (από την Ελ.Στατ.) είναι γύρω στα 800 για τους 1000!! …ο φίλτατος Genís δεν ξέρει τι συμβαίνει στην Αθήνα αλλά ποιος μπορεί να τον κατηγορήσει :) ...)


Χρειάστηκε λίγος χρόνος για να υπάρξει κριτική, κάτι που με εξέπληξε καθώς περίμενα περισσότερη άμεση αντίδραση στα social media, αλλά δεν συνέβη. Υπάρχει φυσικά αντίδραση και αντεπιχειρήματα από ένα “λόμπι αυτοκινήτου” (σημείωση του συνεντευκτή: η RACC, η οποία είναι η ισπανική ένωση ασφαλίσεων αυτοκινήτων, έκανε σχόλια ότι το bici bus δεν θα ήταν βιώσιμο μακροπρόθεσμα) που θίγεται από το ενδεχόμενο να χάσει το προνόμιο του να πηγαίνει με αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης, αλλά άργησε να βγει στην επιφάνεια. Γενικά είναι πιο δύσκολο να εναντιωθείς σε μια τέτοια πρωτοβουλία. Στην τελική, οκ είναι παιδιά με ποδήλατα, πώς μπορείς να είσαι ενάντια σε αυτό;


Guim:  Για εμάς είναι πιο ευρύ το θέμα, γιατί εν τέλει είναι πολιτικό. Εμείς διεκδικούμε τα αιτήματα μας. Από τη σκοπιά μας αφορά τα παιδιά και όλη την κοινότητα. Γενικά παραμένουμε ψύχραιμοι καθώς είναι δύσκολο να καθησυχάσεις όσους βιάζονται ή θέλουν απλώς να μετακινηθούν με το αμάξι. Είχαμε και κάποια προβλήματα ασφάλειας των συμμετεχόντων διότι μερικοί δεν έχουν αποδεχτεί το bici bus. Βρήκαμε ευήκοα ώτα αλλά και προβλήματα.


Genís: Πάντως ένα καυτό θέμα συζήτησης στη Βαρκελώνη είναι η κινητικοτητα, δεν ξερω τι γίνεται άλλου, αλλά εδώ είναι τρελό. Είναι δημοφιλές και είναι το κύριο θέμα για την τοπική πολιτική και εμείς είμαστε στη μέση αυτού και φυσικά το χρησιμοποιούμε προς όφελος μας.


Πάνω σε αυτό το θέμα πιστεύετε πως η επιτυχία ή η ανάπτυξη του Bici bus οφειλεται και στην κατάσταση των υποδομων και της κινητικότητας που προϋπήρχε (π.χ. οι διαδημοτικοί ποδηλατόδρομοι μήκους 230 χλμ., το όριο ταχύτητας 30 χλμ/ωρα στο 75% των δρόμων βάση νομοθεσίας,  τα superblocks/πεζοδρομημένα τετράγωνα) ; 

Genís: Εντάξει αυτό είναι εν μέρει αλήθεια Στη Βαρκελώνη είμαστε πολύ καλύτερα από άλλες πόλεις (αν και μην πιστεύετε όλα αυτά που διαβάζετε, γιατί οι κυβερνήσεις τείνουν να υπερβάλλουν πόσο καλές είναι όταν το παρουσιάζουν σε διεθνή μέσα όπως το Παρίσι και το Μιλάνο πρόσφατα). Παρότι η τοπική κυβέρνηση τα τελευταία 8 χρόνια (σημείωση συνεντευκτή: από το 2015 και μέσω εκλογής το 2019 δήμαρχος είναι η Ada Colau) πιέζει για τη μείωση των αυτοκινήτων, πάντα λέμε ότι δεν είναι αρκετό γιατί δεν είναι σωστά όλα όσα κάνουν. Αλλά η τοπική κυβέρνηση πιέζει πραγματικά.

Τέλος πάντων, την εμφάνιση του bici bus θα μπορούσα να την ερμηνεύσω ως εξής: νομίζω τα τελευταία 10 - 14 χρόνια έχουν αναπτυχθεί ποδηλατικές υποδομές. Πολλοί άνθρωποι άρχισαν να τις χρησιμοποιούν, κυρίως νέοι αλλά και μεσήλικες. Αργότερα οι ίδιοι έκαναν οικογένειες και συνέχισαν να κυκλοφορούν στην πόλη με τα μωρά τους είτε με το ποδηλατικό κάθισμα είτε με cargo bike, και επέλεξαν το σχολείο και το νηπιαγωγείο με βάση τις ποδηλατικές υποδομές, αλλά όταν τα μωρά τους μεγάλωσαν και έπρεπε να πάρουν τα δικά τους ποδήλατα είπαμε "ωπ, για στάσου, αυτοι οι ποδηλατόδρομοι δεν είναι πραγματικά για παιδιά". Και λέμε αυτό ακριβώς σαν αίτημα το οποίο είναι και το κίνητρο για το κίνημα μας, πως οι ποδηλατικές υποδομές δεν έχουν φτιαχτεί για παιδια και πρέπει να αλλάξουν, να βελτιωθούν. 


Τότε ήταν που ήρθαμε αντιμέτωποι με αυτό, όταν βάλαμε τα παιδια στο δικό τους ποδήλατο. Είχαμε θέματα γιατί οι ποδηλατόδρομοι ήταν στενοί για οικογένειες και οι διασταυρώσεις όχι τόσο ασφαλείς. Είναι καλά για ενήλικες αλλά όχι για τα παιδια.  Αλλά η ποδηλατική υποδομή υπήρχε εκεί, και νομίζω πως για αυτό είναι τόσο μαζικό εδώ το bici bus. 

Guim: Και όχι μόνο αυτό αλλά και ο Covid άλλαξε τα πράγματα.Εγινε αύξηση του ποδηλάτου στη Βαρκελώνη κατά 30% σε 2 χρόνια. Πριν είχαμε ποδηλατόδρομους με λίγους τώρα μερικοί δρόμοι έχουν περισσότερα ποδήλατα παρά αυτοκίνητα. Είναι μια κατάσταση που αλλάζει.  Επίσης, στην αρχή ήταν μόνο για το επίπεδο μέρος της πόλης. Τώρα με τα ηλεκτρικά γίνεται πιο προσιτό και σε άλλα μέρη.

Genís: Επίσης είχαμε τρομερή αύξηση των ηλεκτρικών πατινιών όπου είναι μισά μισά πλέον με τα ποδήλατα.


Μιας και το ανέφερες, μπορεί να έρθει κάποιος με όλα τα μέσα στο bici bus; 

Genís: Αναλογα το μοντέλο. Στα μικρότερα, αυτά που είναι ως υπηρεσία τύπου Cavis en Cadenas, είναι μόνο ποδήλατα. Στις μεγαλύτερες διαδρομές έρχονται με τα πάντα, cargo bikes, πατίνια ή και άτομα που τρέχουν καθώς παίρνουμε όλο το χώρο και νιώθουν ασφάλεια.

Guim: Σε ορισμένα μέρη δεν επιτρεπονται τα πατίνια και δεν τα υποστηρίζει  η αστυνομία.


Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά ενός μέσου οδηγού στη Βαρκελώνη; Σταματούν στις διαβάσεις πεζών; Οδηγούν αργά και προσεκτικά;


Genís: Νομίζω πως δεν είμαστε τόσο διαβόητοι όσοι οι Ιταλοί αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχει εχθρότητα από τους οδηγούς προς τους ποδηλάτες, συνήθως όταν προσπερνούν ένα ποδήλατο δεν αφήνουν την κατάλληλη απόσταση.  Αλλά ένα μεγάλο θέμα που έχουμε, είναι ο μεγάλος αριθμός μοτοσυκλετών στην πόλη, αυτό είναι το κύριο πρόβλημα που έχουμε, ένας αριθμός που έχει αναφερθεί νομίζω για 200.000 μοτοσικλέτες στην πόλη  (σημείωση του συνεντευκτή: Στην πραγματικότητα είναι 312.000 στην κομητεία/comarca της Βαρκελώνης με 2,2 εκατομμύρια κόσμο αλλά στην Αττική είναι 700.000 για 3,7 εκατομμύρια άτομα!και πάλι ο φίλτατος Genís φαίνεται δεν έχει πάει στην Αθήνα :) ). Και συχνά προσπαθούν να αποφύγουν εμπόδια και να προσπεράσουν τους πάντες και τα ποδήλατα και να ασκήσουν πίεση ώστε να περάσουν μπροστά και να τρέξουν.


Σταματάνε στη διάβαση πεζών προκαταβολικά ; Γιατί εδώ είμαστε τελείως …πίσω και δεν υπάρχει αυτό.


Genís: Θα έλεγα πως υπάρχουν μερικοί που δεν σταματάνε, λίγες περιπτώσεις, αλλά έχουμε πολλά φανάρια όπου το κόκκινο γίνεται σεβαστό ενώ καμια φορά το πορτοκαλί συνήθως προσπαθούν να το περάσουν ή να το κάνουν στο όριο.


Μερικά δεδομένα αν θέλεις…το προηγούμενο χρόνο υπήρχαν 20 θανάσιμα τροχαία, 15 ήταν μοτοσυκλετιστές και οι άλλοι 5 νομίζω μόνο πεζοί.Εμείς θεωρούμε πως αυτό είναι απαράδεκτο και είναι πολλοί (θανατοι). Αλλά βλέπεις πολλές μηχανές εδώ και είναι εκνευριστικό.

 (σημείωση συνεντευκτή: στην Αττική το 2022 μέχρι και το Σεπτέμβριο είχαμε 108 νεκρούς από τροχαία με όλα τα όχηματα, ενώ για το 2020 οι νεκροί ανά 1 εκ.κατοίκους σε Αττική και Καταλωνία ήταν 40 με 27 αντίστοιχα. Αν προσθέσουμε για μια δικαιοτερη, λόγω έκτασης, σύγκριση και τη Στερεά Ελλάδα όπου η αναλογία είναι σχεδόν διπλάσια, η σύγκριση γίνεται ακόμα δυσμενέστερη καθώς η Αττική είναι η ‘καλή’ μας περιφέρεια με τα λιγότερα θανατηφόρα τροχαία…)

Guim:  Εμείς παρουσιάζουμε και το bici bus ως μέρος κυκλοφοριακής αγωγής για όλους, με σεβασμό των πεζών και από τους ποδηλάτες όπως επίσης πρέπει να υπάρχει σεβασμός των άλλων οχημάτων προς τους ποδηλάτες. 


Πρέπει να ρωτήσω για την εφαρμογή, γιατί δεν φαίνεται πολύ απλό πράγμα, πως προέκυψε;


Genís: (Η εφαρμογή) Έγινε από την Cavis en Cadenas. Συγκεντρώθηκαν χρήματα με τη μορφή crowdfunding,  και κατόπιν η χρήση της εφαρμογής γίνεται με συνδρομή.

Εδώ οι σύλλογοι γονέων είναι ισχυροί και έχουν προϋπολογισμό, άρα είναι περίπου 200-300 ευρώ το χρόνο για κάθε σύλλογο. Δεν είναι πολλά για το σύλλογο, αν και είναι κόστος.


Genís: Η εφαρμογή είναι χρήσιμη αν τα παιδιά πάνε μόνα τους, επειδή μπορείς να κάνεις check in και check out, αλλά αν οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιά, δεν τη βρίσκουμε πολύ χρήσιμη. ΄Οπως και να’χει εμείς κάνουμε κάτι διαφορετικό.

Έχετε μόνο παιδιά πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης; Ή και πιο μεγάλα, δευτεροβάθμιας;


Guim: Ε για τα παιδια της δευτεροβαθμιας δεν είναι τοσο ‘κουλ’ γιατί θέλουν να πηγαίνουν μόνοι τους και όχι με τους γονείς τους…


Genís: Αυτό που είδαμε εκτός της Βαρκελώνης σε μερικές περιπτώσεις είναι πως όταν θέλουν να κάνουν μεγάλες διαδρομές κάποια παιδια της δευτεροβάθμιας μπορεί να κάνουν ένα bici bus μόνοι τους αλλά δεν είναι και τόσο δημοφιλές.


Σε αυτό το σημείο τελείωσε η συνομιλία μας, ανταλλάξαμε τις ευχαριστίες μας και ο Genís και ο Guim έκλεισαν λέγοντας:


Guim: Το κύριο σημείο που πρέπει να κρατήσει κάποιος είναι πως η κινητήρια δύναμη για να συμβεί αυτό είναι να βρεθούν γονείς (ακόμα και 1-2) πρόθυμοι να το κάνουν. Μπορείτε να το ξεκινήσετε με πολύ λίγες οικογένειες.


Genís: Είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε και να διαδώσουμε τη γνώση και την πρωτοβουλία - το κάναμε για το Σαν Φρανσίσκο, την Ουγγαρία και την Αυστρία - και να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο. Ενημερώστε μας εάν μπορούμε να βοηθήσουμε περαιτέρω…



Σημειώσεις:


Κάλυψη από Διεθνή ΜΜΕ:

 

Αιτήματα του Bici Bus για ευρύτερους ποδηλατόδρομους, ασφαλέστερες διαβάσεις και ειρήνευση των δρόμων

Betevé (δημοτικό τηλεοπτικό κανάλι στη Βαρκελώνη) τηλεοπτική κάλυψη:

Guim στην Betevé tv


Genís στην Betevé TV


Για χώρους στάθμευσης ποδηλάτων


Συνάντηση με πολιτικούς:
Με τον δήμαρχο της Βαρκελώνης

Cavis en Cadena  ιστότοπος & Twitter

Eixample respira , συλλογικότητα για την ποιότητα του αέρα στην περιοχή της Βαρκελώνης (ο Genís αναφέρεται και αποτελεί μέρος της)