Μετά το 1949 και την κομμουνιστική κυριαρχία στην Κίνα, το ποδήλατο χαρακτήριζε τη χώρα αυτή η οποία θεωρούνταν, όχι άδικα, η «βασίλισσα του ποδηλάτου». Μετά το άνοιγμα της Κίνας στον κόσμο όμως, το αγαπημένο μας δίκυκλο έγινε ντεμοντέ και οι Κινέζοι το εγκατέλειψαν αντικαθιστώντας το με – τι άλλο – το αυτοκίνητο. Οι παλιότεροι θυμούνται το βιβλίο «Ποδήλατο: Όχημα για ένα μικρό πλανήτη» της Μάρσια Λόου (Εναλλακτικές Εκδόσεις Κομμούνα, 1991) και την ανάλυσή του για την εφικτότητα της κυριαρχίας του ποδηλάτου ως μεταφορικού μέσου στην πόλη με σαφή αναφορά στο παράδειγμα της Κίνας.

Πράγματι, το 1980 στο Πεκίνο το 63% των μετακινήσεων γινόταν με ποδήλατο, σύμφωνα με την Beijing Morning Post, που επικαλείται επίσημα στοιχεία. Το 2000 το ποσοστό αυτό έπεσε στο 38% και σήμερα είναι κάτω από 12%.

Από την άλλη η χρήση αυτοκινήτου εκτινάχθηκε! Το 2010 η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ, ως η χώρα με τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο με 13,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα να πωλούνται σε 12 μήνες. Φέτος, οι κατασκευαστές εκτιμούν ότι μπορούν να πουλήσουν 23 εκατομμύρια αυτοκίνητα.

Γενναία Κινέζα ποδηλάτισσα εν μέσω αστικού νέφους δείχνει το…δρόμο

Γενναία Κινέζα ποδηλάτισσα εν μέσω αστικού νέφους δείχνει το…δρόμο

Είναι προφανές ότι οι ρυθμοί αυτοί ούτε βιώσιμοι είναι για την πόλη ούτε περιβαλλοντικά συμβατοί. Τα νέφη που καλύπτουν τις περισσότερες μέρες τις πόλεις της Κίνας μαρτυρούν ότι η τάση αυτή δεν έχει προοπτική. Η εκρηκτική αύξηση της χρήσης του αυτοκινήτου σε συνδυασμό βέβαια με την πρωτοφανή ανάπτυξη κατηγορείται για τους εκατοντάδες χιλιάδες πρώιμους θανάτους από πνευμονικές νόσους.

 

 

Σε αυτό το πλαίσιο νεαροί επιχειρηματίες κατακλύζουν τις πόλεις τις Κίνας με κοινόχρηστα συστήματα και χιλιάδες ποδήλατα τα οποία φιλοδοξούν να επαναφέρουν στη … βιωσιμότητα την κινητικότητα των Κινέζων. Όπλο τους οι εφαρμογές στα smartphones και γενικότερα οι εφαρμογές της πληροφορικής που εντοπίζουν τα ποδήλατα μέσω GPS – καθώς κάποια από αυτά δεν έχουν σταθερά σημεία στάθμευσης – στέλνουν με μήνυμα τους συνδυασμούς της κλειδαριάς στον χρήστη, και άλλες ευρεσιτεχνίες για να κάνουν τη ζωή των Κινέζων ποδηλατών έυκολη. Τα συστήματα αυτά σύντομα φιλοδοξούν να εξαχθούν στη Μ. Βρετανία και τις ΗΠΑ.

Μετάφραση και επιμέλεια άρθρου στα ελληνικά: Αντώνης Σηφάκης

Πηγή: China back on two wheels as bike-sharing revolution gains traction by Tom Phillips